CZYSTOŚĆ I PORZĄDEK W GMINACH
23 września 2021 r. weszła w życie uchwalona 11 sierpnia 2021 r. ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach (Dz.U. z 2021 poz. 1648).
Nowelizacja m.in.:
- umożliwia związkowi metropolitalnemu realizację niektórych, spoczywających dotąd na gminach, zadań związanych z gospodarką odpadami komunalnymi;
- umożliwia gminom indywidualne rozliczania wytwórców odpadów z obowiązku selektywnego zbierania odpadów w lokalach budynków wielolokalowych (pod warunkiem zapewnienia technicznych możliwości identyfikacji odpadów komunalnych wytwarzanych w poszczególnych lokalach);
- umożliwia gminom częściowe odstępstwa od obowiązku selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów komunalnych. Odstępstwo byłoby wprowadzane w drodze decyzji ministra właściwego do spraw klimatu, pod określonymi warunkami, np. selektywne zbieranie wybranych frakcji odpadów komunalnych nie jest technicznie wykonalne, lub pociągnęłoby za sobą nieproporcjonalnie wysokie koszty ekonomiczne;
- wprowadzają możliwość obligatoryjnego objęcia gminnym systemem odbioru odpadów tych właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Zamiast pisemnej zgody na przystąpienie do zorganizowanego przez gminę systemu (jak jest obecnie), właściciele nieruchomości zostaną automatycznie objęci tym systemem, choć będą mogli złożyć oświadczenie o wyłączeniu się z tego systemu.